Ogrzewanie domu przy pomocy grzejników
Ogrzewanie domu przy pomocy grzejników wciąż należy do najbardziej rozpowszechnionych środków na ogrzewanie budynków mieszkalnych. Wprawdzie można używać również kolektorów słonecznych i grzałek czy farelek, jednak one pozwalają bardziej na dogrzewanie pomieszczeń domowych i nie powinny stanowić w naszym klimacie głównego sposobu ogrzewania domu w okresie zimowym. W sprzedaży dostępnych jest wiele rodzajów grzejników o różnej grubości i wielkości. Jedne z nich bardziej nadają się do przesyłania ciepła wytworzonego w piecu węglowym, a inne do ogrzewania gazowego. W dokonaniu wyboru najlepszych grzejników domowych mogą pomóc specjaliści zatrudnieni w sklepach, w których są one sprzedawane. Najczęściej polecają oni cienkie i szybko nagrzewające się grzejniki.
Podłączanie piecyka gazowego
Montaż ogrzewania gazowego jest jednym ze sposobów na zapewnienie domowi wolnostojącemu dostępu do ogrzewania w okresie zimowym. Jego niewątpliwą zaletą jest brak potrzeby kupowania drewna i węgla na opał oraz wynoszenia popiołu przez całą zimę. W przypadku ogrzewania gazowego wystarczy włączyć piecyk, żeby ciepło zaczęło docierać do wszystkich grzejników. Jednak osobom posiadającym piecyki gazowe wciąż towarzyszą obawy przed powstaniem jakiejś nieszczelności w całej instalacji gazowej, która może doprowadzić do zaczadzenia mieszkańców domu, a nawet do wybuchu. Zapobiec takiej sytuacji może fachowe podłączenie piecyka gazowego oraz przeprowadzanie częstych przeglądów całej instalacji gazowej.
Innym sposobem ogrzewania
Nagrzewnica samochodowa
Nagrzewnica ? urządzenie będące częścią samochodu, służy do ogrzewania wnętrza kabiny.
Nagrzewnica zbudowana jest w postaci bloku użebrowanych rurek, przez które przepływa gorąca ciecz z układu chłodzenia silnika. Napływające z zewnątrz zimne powietrze przepływa przez nagrzewnicę i po ogrzaniu jest kierowane do wnętrza kabiny. Przepływ powietrza może być wspomagany wentylatorem.
Rodzaje systemów regulacji działania nagrzewnicy:
W przewodzie doprowadzającym gorącą ciecz do nagrzewnicy wmontowany jest zawór, którym reguluje się przepływ cieczy, a tym samym intensywność nagrzewania
Przepływ cieczy nie jest regulowany, cały czas jest maksymalny, reguluje się natomiast sposób przepływu powietrza. Powietrze wpadające z zewnątrz jest kierowane częściowo przez nagrzewnicę oraz bezpośrednio do kabiny, regulacja polega na ustawieniu stosunku powietrza nieogrzanego do powietrza ogrzanego.
W niektórych samochodach w nagrzewnicy wmontowana jest grzałka elektryczna zasilana z instalacji elektrycznej samochodu. Zadaniem tego elementu jest ogrzewanie przepływającego powietrza gdy temperatura cieczy chłodzącej jest zbyt niska, np. zaraz po uruchomieniu silnika. Rozwiązanie to powoduje duże obciążenia instalacji elektrycznej.
Innym sposobem ogrzewania samochodu jest ogrzewanie postojowe (zw. webasto), które nie pobiera ciepła z układu chłodzenia, ale z bezpośredniego spalania benzyny lub oleju napędowego w wydzielonej do tego specjalnej komorze. W tym systemie ogrzewanie kabiny nie jest uzależnione od pracy silnika. Jest stosowane na obszarach o niskiej temperaturze np. Szwecja, Alaska ale także coraz powszechniej w krajach o klimacie umiarkowanym gdyż pozwala szybciej przygotować samochód do jazdy (topi śnieg), wpływa na mniejsze zużycie paliwa i podnosi żywotność silnika (jednostka napędowa jest rozgrzana - nie występuje efekt tzw. zimnego startu)
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Nagrzewnica_samochodowa